Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.03.2009 09:31 - Кулата на свободата
Автор: tera Категория: Политика   
Прочетен: 2090 Коментари: 10 Гласове:
0



 
Трябва да призная нещо, за което не съм сигурен, че всъщност мога да го кажа тук: ужасно мразех двата небостъргача на световния търговски център. Те бяха пример за архитектура, зад която няма идеи. Нещо повече, те нарушаваха силуета на града; те стърчаха абсурдно над красивата кристална топография на Манхатън. 


Те бяха два паметника на култа към печалба на всяка цена: независимо от това как изглеждаха, те трябваше да притежават най-голямото количество квадратни метри офисно пространство, което можем да си представим. Веднъж аз бях за вечеря на най-горния етаж на една от тези сгради и установих, че цялата сграда леко се полюшва. Възприех го като знак за това, че нещо не е наред и че тук става нещо, което в някакъв смисъл е против природата. Една лодка може да се поклаща, но една сграда не би трябвало да го прави. Гледката надолу беше притъпена; тя не беше вече гледка от небостъргач, но пък все още не беше и гледка от самолет.


И ето тук това, от което се страхувам: заради престижа те ще построят на това място нещо дори по-голямо, нещо, което ще обърка Ню Йорк още повече. Че те ще се впуснат в една абсурдна надпревара с терористите. И кой ще спечели в края на краищата, самоубийствените фанатици или една още по-висока Вавилонска кула? Срещу терористите трябва да се воюва с армии, полиция, разузнаване; с техните симпатизанти трябва да се занимават политици, политолози, социолози и психолози. Сградите обаче трябва да се строят, за да обогатяват човешките селища, а не да ги загрозяват. Защо да не се поставят на това място сгради, съизмерими с онези, които вече са там, и които просто да се впишат в съществуващия силует. Също така, аз не мисля, че на Граунд Зеро трябва да се издига някакъв бомбастичен паметник. Онова, което се случи там, трябва да бъде почитано, но с вкус, така както падналите във Виетнам и Корея биват почитани във Вашингтон, или просто чрез голямо празно пространство, което да напомня за катастрофата и нейния контекст.


Вацлав Хавел
07.04.2007





Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - !
06.03.2009 13:39
Виж как го е казал, простичко и убедително.Прав е.И аз съм съгласен с него.В София паметника с вечния огън ,е точно такъв.Човешки.Тя и Прага е такава.Много приятна .Явно разбиранията му за архитектура са от там.Но едва ли американците ще го послушат.Те са грандомани .Макар и да имат много приятни места .Харесвам им къщите на два етажа с градини отпред.А ти?
цитирай
2. tera - Според мен Хавел
06.03.2009 14:20
е истински интелектуалец. Много изискан и ерудиран човек, затова ми беше интересно мнението му. Кулите наистина се бяха сляли с пейзажа на Манхатън, даже имам пост за тях, но не защото са били много красиви, а заради трагичната им участ най-вече.

Работила съм в американска фирма, познавам и други американци - хора като нас, но общата им култура не е много на ниво, понеже са се вторачили в пъпа си и смятат, че Amerika is the best. Прав си за грандоманията в известен смисъл.

А за къщите - да, приятни са и особено окосените морави отпред :)
цитирай
3. анонимен - !
06.03.2009 14:24
А знаеш ли защо ги харесвам тези фамилни къщи?Защото по стечения на обстоятелствата и аз съм имал такава къща ,но в Канада.
цитирай
4. tera - Ами защо
06.03.2009 14:34
не си в Канада в еднофамилната къща?
цитирай
5. анонимен - !
06.03.2009 14:37
Защото имаше комунисти , а те не пускаха.Спомняш ли си?Даже и имената променяха.Българин съм ,но и фамилията ми промениха.Някой път може да го напиша.
цитирай
6. tera - Добре,
06.03.2009 14:38
но това беше преди.
Сега какъв е проблемът?
цитирай
7. анонимен - !
06.03.2009 14:41
Ами за какво те питах снощи ,спомняш ли си .Това е проблемът.Много съществен проблем.Не решим проблем.
цитирай
8. tera - Защо ти бегат парите ме пита,
06.03.2009 15:38
това ли е проблемът?
Ами ти, ако я имаш сега там тази къща и не си там, за какво ти е? Вземи я шитни и си вземи парите. Пък, ако я нямаш - за какво ще ходиш тогава?
Не любопитствам, ти подхвана темата :)
цитирай
9. анонимен - !
06.03.2009 16:03
това е малко тъжна история и сега не ми се приказва за нея .Ели пък в блога на всеослушание ,не.Ако искаш да ти задоволя любопитството или налични или на гугъл толк.
цитирай
10. tera - Казах,
06.03.2009 16:05
че не любопитствам.
Но явно на теб ти се говори за това, прати ЛС, ако държиш да ми я разкажеш :))
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: tera
Категория: Други
Прочетен: 4664236
Постинги: 994
Коментари: 7469
Гласове: 18538
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930