Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.11.2010 10:11 - Кой е българският Леонардо да Винчи?
Автор: tera Категория: Изкуство   
Прочетен: 3007 Коментари: 2 Гласове:
7

Последна промяна: 21.11.2010 10:27

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg




image





(Моля, разгледайте и линковете, които съм дала с маркираните текстове, наистина са интересни! :)


За мен Захарий Зограф не е непознат, надявам се и за по-голямата част от хората тука, не само защото съм учила за него в училище. Виждала съм стенописите му в Рилския, Троянския, Преображенския и Бачковския манастир. А автопортретът му завинаги ми се е запечатил в паметта.

Но наистина нямах представа, че той е бил де факто един наистина европейски художник за онова време. Защото видях негови ескизи на прилеп, пеперуда, също и на голи тела, даже и пейзаж имаше, което не е много привично за неговия стил. Споменавам го защото той е преди всичко известен като иконопосец и стенописец. А всъщност творческата му палитра е много по-богата.

Говоря за изложбата, която в момента е експонирана в Националната Художествена Галерия в София и ще продължи до края на януари следващата година. Така че има достатъчно време да я посетите, стига да имате желание.

Посветена е на 200- годишнината от рождението на твореца. Може би малцина знаят, че негов баща е Христо Димитров - основател на Самоковската школа, който се е обучавал във Виена. След като остава сирак на 9-годишна възраст, Захарий или Захария, както го пишат живее и се учи при по-големият си брат - Димитър Зограф. Явно в това семейство дарбата се предава от поколение на поколение и не само не секва, а се развива с нови сили. Захарий Зограф е апотеозът на тази дарба. Не случайно го сравних с Леонардо, който ми е любим творец. Имам поне три поста за него, един гений в много области на изкуството и науката.

Това, което видях на тази изложба, ме накара да направя горната съпоставка. Захарий е рожба на друга действителност и друго време, но това, което е сътворил за краткия си 43-годишен живот е направо изумително.

Иконите, преставени на изложбата блестят като нови. Също и неговите стенописи са все едно неподвластни на времето - греят все едно с първичните си багри. Имал е свои рецептури за боите, с които е работил и това е ключът към свежестта на творбите му, дори и с днешна дата, а те са рисувани предимно в периода 1838-1853 година. И хвала на тези хора, които са запазили този огромен архив с ескизи, едно невероятно богатство, разкриващо творческия процес на гения.

Може и да звуча твърде високопарно, но това е последното, което ме вълнува в момента. Да, настина исках така да започна - гордея се, че съм българка, защото тази земя е родила толкова талантливи хора! А вие знаете ли, че Неофит Рилски - една също забележителна фигура от нашата история е бил учител и наставник на Захари Зограф? В ескпозицията присъства и един негов великолепен портрет.

Не мисля да ви преразказвам какво още ще видите там, най-добре е да отидете и да видите с очите си.

Докато бяхме там имаше фотограф, който си щракаше професионално. Каквато съм общителна веднага го попитах къде ще публикува снимките. "Никъде" - отговори ми той. "Колко жалко!" - реагирах спонтанно. Засмя се и ми показа негови снимки на стенописи на Захари Зограф - наистина прекрасни. Каза ми, че мога да ги намеря в Google.

Това е фотографът Тошо Пейков и давам линк към неговия сайт с икони. Няма текст към снимките, не всичките са на Захари Зограф, но това си е цяло едно богатство, независимо от авторството на творбите. А за тези от настоящата изложба ми каза, че ако "станат" щял също да ги качи. Понеже не винаги ставали. Примерно в Габрово му се наложило да снима стенописите три пъти. "Ако не си пречистен, не може да станат"

http://tosho-peykov.com/en/node/946


Искрено се надявам да са се получили този път прекрасни снимки и да имаме удоволствието да ги видим на сайта му.


Снимките по-долу са от Уикипедия.


image



"Света Богородица с младенеца"
Църква "Св. Архангели" - Бачковски манастир



image



"Св.Св. Кирил и Методий",
1848 г. , Троянски манастир



image



"Успение Богородично",
1838 г., Храм" Света Богородица", Копривщица



image



И накрая една знаменателна творба -
"Колелото на живота" ,
Преображенски манастир








Гласувай:
7



1. mrazekoff - Чудя се,
28.04.2011 13:20
защо на красивите постинги липсват коментари, а за някоя глупост те са стотици?
Прекрасен постинг с много ценна информация за великите български творци. Захарий Зограф е един велик живописец и преди всичко иконописец. Самоков е дал и други живописци - Иван и Никола Образописови.
Благодаря ти, за прекрасния постинг.
Хубава пролет ти пожелавам!!!!
цитирай
2. tera - Радвам се, че поне ти си коментирал :)
28.04.2011 22:20
Този пост, въпреки че има една "грамотичка" - евалла на модераторите, че са го отличили :) не е предназначен за първа страница или за масова посещаемост.
Това е пост за ценители.
Достави ми огромно удоволствие да го напиша и както виждаш съм издирила доста факти и линкове.
Може и да се каже, че за мен съм си го писала, а това че са го прочели близо 300 души си е направо берекет!:)
Нормално е такава тематика да събира ограничен кръг читатели, но мен това не ме интересува. Пиша за наща, които ме вълнуват, който дойде - добре дошъл! :)))

Хубава пролет и на теб! И прекрасно лято също! :)

цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: tera
Категория: Други
Прочетен: 4647656
Постинги: 994
Коментари: 7469
Гласове: 18536
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031