Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.02.2007 14:07 - Оперетата – за и против
Автор: tera Категория: Изкуство   
Прочетен: 2619 Коментари: 5 Гласове:
0

Последна промяна: 23.02.2007 16:13

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

image


Този път заглавието не е подвеждащо, действително за оперета ще иде реч, така че който се интересува – моля, заповядайте, който не – Кръг-о-о-м! Марш!, да не си губите времето и да не задръствате ефира с отрицателна енергия.

 

И така, след като останахме само съмишленици да минем по същество.

 

Преди време се включих е една дискусия тука в блога за опера и има ли тя почва у нас. Като се започне от това, че операта е елитарно изкуство, че у хората не е възпитан вкус към опера, че трябва известна подготовка и т.н. бяха обсъдени сума аспекти надълго и нашироко. Казвам това, за да не е се преповтаряме, още повече при оперетата нещата са доста различни. Тя е на средата между „сериозните и несериозните жанрове” казано условно,  или както се казва „за всекиго по нещо”.

 
Реших да я поразнищя тази тема, поради това че Оперетата или както официално се казва - Музикален театър „Стефан Македонски” откри сезона този месец ремонтирана, реновирана, гримирана или както се пее е един мюзикъл „Криворазбраната цивилизация”, наскоро излъчван по ТВ

„.....нагласена, натъкмена, също като по журнал...”.

 

image

Вчера с отбрана готина компания гледахме „Графиня Марица”.След като свърши и много доволни си говорехме във фоайето колко по-различно изглежда Оперетата сега и хората се чувстват много по-тържествено и как промяната на обстановката е довело до една празнична атмосфера и т.н., една приятелка спомена, че би било хубаво повече хора да знаят за тази промяна и аз и казах „Споко. Нямаш грижи. Още утре ще пусна един постинг по този въпрос.” Речено-сторено. Това, което четете сега е резултат от този разговор.

 

Да се върна на промяната в обстановката – удобни кресла, по-малко редове, но по-широки, мисля че и пътеката по средата е допълнителна за удобство на зрителите. Залата е пребоядисана в по-приятен цвят, като си спомня за предишния цвят – розов нюанс на дамски кюлоти – тип „страстоубийки”, направо тръпки ме побиват. Също в различните постановки се мяркат различни завеси, някои много красиви – примерно в „Циганска любов” имаше една фантастична завеса. Костюмите на певците и балета също са нови, а не като преди - все едно са взети от битака. Всичките тези фактори накуп създават изключително приятната обстановка. Тук ще отворя една скоба – моите впечатления са на база съпоставка със ситуацията преди ремонта. Ако някой влиза за пръв път в Оператата възможно е да не се впечатли толкова и да каже „К’во пък толкоз. Зала като зала. Голям прас.”  Както се казва – всичко е относително.

image

 

И сега стигаме до същината на въпроса – постановките, все пак едва ли някой ще отиде само заради залата и завесите. Дотук гледах три постановки: „Виенска кръв” (Wiener Blut) ot Йохан Щраус-син ,нея и преди съм я гледала, после „Циганска любов”(Zigeunerliebe) - от Франц Лехар и „Графиня Марица”(Grafin Maritza) - по Имре Калман. Впечатленията ми се движат във възходяща градация по реда на постановките. Чисто любителското ми мнение е, че като цяло женският състав е по-силен от мъжкия (както навсякъде J)). От мъжете също има добри певци, имена няма да цитирам да не пропусна някого, но жените почти на 100% са си ОК. Готини, кръшни, млади мацки, има и някои по-сочни и по-зрели, но както казах по-горе - за всеки вкус има по нещо. Аз не съм от най-ревностните ценители на Оперетата, моят фаворит е балетът и може би затова вчера се изненадах, че известното парче, което съм слушала доста пъти  „Е-е-ела във бара ти-и-и.....”  е от „Графиня Марица”. Като казах балет и се сетих, че трябва да отбележа и балета на Оперетата. Преди да отида на първата постановка, чух мнение, че балетът бил слаб, бъркали и т.н. Абе човек като тръгне да търси кусури, все ще намери. Действително в началото нещо се пооплетоха, но после като набраха скорост, си дойдоха нещата по местата. Вчера бяха в чудесна форма. Синхронът им естествено не е като на Денкова и Ставийски, пък и не мисля, че е необходимо. Накратко – бива си ги.

 

image

Понеже досега сме само на „+”, айде сега малко „-”, просто за разнообразие.

Първото, за което се сещам са тоалетните. Не са точно в окаяно състояние, направени са някакви усилия, но по-скоро козметични. Същата дупка свряна в мазето, до където само пътя ти е 10 минути. Някой може да  възрази, че видите ли сигурно е нямало друго подходящо място, възможно е и да е така. Но си мисля, че може и никой да не си е дал зор да потърси друго решение. Как можаха примерно във „Военния клуб” да го решат този проблем и не е необходимо човек да се вре по мазетата и това скоро са го направили.

 

Другото, което ме оздачи е къде се е дянал потртетът на Примата на българската Оперета Мими Балканска, който красеше фоайето на театъра. Там тя е много красива в една от коронните си роли, мисля на Щаси, но може и да бъркам. Няма го на обичайното му място, надявам се че не са го махнали, за да не „грози” новата обстановка. Не съм погледнала вляво, защото местата ни са все вдясно, но не ми се вярва просто да са му сменили местоположението.

 

Ами май това е, което исках да кажа. Идете и вижте дали съм права. Сигурна съм, че ще си изкарате добре, ако си отворите очите, ушите и сърцето най-вече, иначе ако сте настроени да търсите под вола теле, естествено ще намерите за какво да се хванете.

От мене толкова, на 1.03.2007 ви каня на любимата ми оперета „Царицата на чардаша” с участието на новата Прима на Оперетата – Мариана Арсенова.  Ще ви чакам в 7 без 15 пред входа, ако не ме познаете –  влизайте направо, добре ще е да сте си взели билети предварително все пак, защото май тази постановка е гвоздеят на програмата.

 

Приятно изкарване ви желая!

 

image


 

 




Тагове:   Оперетата,


Гласувай:
0



1. comfy - Не съм
23.02.2007 14:30
любител на оперетата - признавам... може би, защото съм гледал само два пъти и то преди стотици години... обаче съм си любопитен...
... И прочетх постинга... Ами, супер!!! Много добре разказано и чак ми се прииска да отида на оперета - и ще го направя като се върна в БГ!!
Благодаря ти искрено, Тери!! :)
цитирай
2. tera - здрасти, chonche,
23.02.2007 16:38
това, че за пръв път чуваш, че Музикалният тетър са го наричали Оперетата се дължи навярно на безоблачната ти младост. Да не би да допускаш, че сама съм си го измислила? Питай родителите ти или софиянци от по-зрялото поколение, те ще ти кажат. Ако пък питаш някои от по-старото поколение, даже ще ти кажат, че по времето когато там е пяла Мими Балканска (надявам се поне за нея да си чувала) се е наричал Кооперативен театър (въпреки, че не е имал нещо общо с ТКЗС). Както и да е, става въпрос за сградата до Паметника Левски :)))

Ако се поставят само мюзикъли може да се нарече Music-hall. А по другия въпрос - аз обсъждам само резултата, подбудите не са целта на това писание.

Драго ми е,че се отби и пак заповядай! Обичам нахъсани млади хора.:)
цитирай
3. tera - голяма радост се завихри
23.02.2007 17:10
и в двете посоки, chonche! Нямаше как да знам, че учиш оперно пеене, радвам се за теб. Ако ще имаш скоро изява ще дойда и тебе да те чуя. Прати ми едно лично съобщение. До скоро :)))
цитирай
4. fresh - :)
23.02.2007 22:17
признавам , че досега не съм гледал много оперети или опери , присъствал съм на Циганска Любов и Сивилският Бръснар и извън България , но мога да кажа , че оперетата те прехвърля в друго измерение и се прехвърляш в този изключителен вълшебен свят
цитирай
5. andi - (:
24.02.2007 21:58
И аз уча оперно пеене,но съм твърде малка и оперната и театралната ми култура са твърде скромни,и чесно казано ми е малко неудобно да се намесвам в подобни разговори.....Но все пак и аз съм на мнение,че за културата в България се оттдлят твърде малко субсидии.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: tera
Категория: Други
Прочетен: 4648385
Постинги: 994
Коментари: 7469
Гласове: 18536
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031