Прочетен: 16043 Коментари: 47 Гласове:
Последна промяна: 08.07.2009 13:02
За електронните карти и джиджавките до вратите става дума. Отскоро пътувам с такава карта, защото тримесечните карти за цяла градска мрежа са само в такъв вариант. Плащам си я до септември, но според новите правила трябва като се кача да се „валидирам”. Преди човек с карта се качва и се вози с чиста съвест, сега йок – не стига, че съм платила за три месеца напред, ами все трябва да се валидирам, а аз забравям защото нямам този навик. Един пък случайно се бях валидирала и ето ти контрольор, установи че съм перфектна пътничка и реших да го питам, аджеба какво ще стане, ако не съм си валидирала на апарата картата, въпреки че съм платила до септември. Органът вдигна ръце и каза изчерпателно „Глупости”. Страхотно обяснение.
Днес в жегата се качвам в един тролей, на спирката имаше контрольорки, но като се качих мигом забравих за тях и се втурнах към едно свободно място. Сядам, а те вече започнали акция, до мен наблизо няма устройство и си подавам НЕвалидираната карта, без да се обяснявам. Хем да видя какво ще стане. Ако се заядат току-що се бях качила, картата ми е валидна до септември, глоба няма да платя, ако ще … Тя слага картата на устройството, поглежда изпитателно в него - явно всичко е ОК, защото ми я връща с благодарност. А сега де, ако това е номерът защо трябва всеки път да се валидирам, не че е трудно и сложно, ами забравя човек. За всеки случай на една следваща, която напира да ме проверява, й казвам че вече са ме проверили и я питам, каквато съм любознателна – „Имам тримесечна карта, ако пропусна да я валидирам на апарата до вратата, при вас какво ще покаже? „Че не е валидна”- казва ми тя – и после пишем акт”.
Хъх, ами как преди малко не показа, че е невалидна по тази логика. Но няма да седна да споря с хора без чувство за хумор, че не съм си валидирала картата на апарата преди проверката, а пък не е показала, че е невалидна. Излишни емоции не са ми изтрябвали.
Обаче изненадата тепърва предстои. Понеже овършах половин София преди обед, качвам се на един трамвай, точно да апарата съм, що пък да не отчета както трябва. Един човек пред мен си слага картата на апарата, дава му един пиюкащ продължителен сигнал и му светка на червен фон „Невалидна карта! Закупете си билет от апарата.” После се пробвам и аз, получава се същия надпис. Пробвам отново, и пак не става, викам си - много важно, на другата спирка слизам. В този момент за късмет – ето ти насреща контрольор и аз се изнизах през вратата, защото наистина, ако тази карта и на неговия апарат покаже, че е невалидна, както на този, въпреки че е платена до септември, как аз ще докажа че е така?
Да си нося с мен копие от фактурата ли? А и как ще докажа, че за тази карта е тази фактура? Ще ходим на проверка в бюрото ли да проверяват на компа по подадената молба за електронна карта, ако правят такива проверки. Понеже и молба подаваш, не че има друг начин. Хем те задължават, хем молба. Изобщо все едно можещ да попаднеш в зоната на здрача, благодарение на тази иновация. Ако устройството рече – невалиден си иди доказвай „че нямаш сестра” като в оня виц.
Обаче пък ме хвана яд, казах си не стига че съм си платила, ами трябва като Джингиби да се изплъзвам от контрольорите. Да си гледат работата, ще се разправям, ако трябва. Качих се от предната варта, тамошният апарат ми рече, че съм „валидна”, та се поуспокоих душевно. Иначе щях да ида до бюрото да ги хокам, че са ми пробутали нефелна карта. Ама я си представете, че онзи „орган” по време на проверка ви каже – „Картата ви е невалидна, ще пишем акт” – как ще му докажете обратното???
P.S. Специално за eien - "Натъпквачите на влака" - 1 серия :)
07.07.2009 16:27
Но наистина се зачудих как ще докажа, че съм права, ако апаратът дава "невалидна карта" и ако неговият апарат покаже същото. Направо на Параграф 22 ми замириса цялата работа.:)) А и на големи разправии.
Между другото точно такава система не съм виждала по чужбината. Къде е била внедрена преди някой да ни я пробута и да напълни джеба с излишните нам 7 милиона?
В Рим бях с електронна карта, но там я пъхаш в някакво устройство и тя се изврътква вътре, а не ти пиука така при допир. Или пък онези автомати, които слагат печати на билетите съм виждала по-често.
Толкова елементарна система, а и нея успяват да опропастят...
Окзазва се, че не е толкова елементарна обаче, когато сложиха валидаторни апарати в метрото се оказа че картите не били активирани за метро ?!? А до момента само за наземен транспорт. Трябвало да се отиде до бюрото, за да е активира допълнително!!!!
На мен бюрото ми е под носа, дето се вика, но пък иначе е изнервящо - хем си платил, хем още един път трябва да ходиш, защото някой не го е измислил както трябва. Като добитък някакъв, каквото ти кажат - това да правиш!
ЧУдя се от какъв зор беше нужно подобно нововъведение.
Разбирам да направят почасови билети с излишни цени, които да валидираш в специални машинки, които съм виждала по чужбината-това го разбирам, ама-хем плащаш хем валидираш...
Понеже съм чувала, че такива карти могат да се зареждат за определена сума. В такъв случай има логика да се валидираш всеки път, значи си изчерпваш сумата. И накрая пак трябва да я заредиш.
Но като си платил за три месеца напред и броя на пътуванията нямат значение, за какво всеки път трябва да я валидирам пущината не ми е ясно. На оня "орган" не му ли дава индикации на апарата така или иначе, че е валидна? Ей това се опитах да разбера, но голяма мистерия се оказа :)))
А от това нововъведение са намазали сигурно доста хора и ще продължат да намазват "свързаните лица", тези които правят картите, апаратите внасят и поддържат и т.н. После като вдигнат цените пак, ще ги платим още веднъж тези нововъведения.
Много ми хареса системата в прага-купуваш си билетче, което е валидно за 75 минути, има такова,което пък е валидно в рамките на 40 и можеш да смениш колкото искаш транспорт и на практика за тези 45 минути можеш да обиколиш града. Влизаш в първото транспортно средство-валидираш билетчето и съответно ти се отпечатва стартовата дата и след това не валидираш.Когато времето започне да изтича цметът на датата се променя от син в червен-простичко и удобно...и смислено
Сигурно в някоя държава като Германия или Швеция и нашият тип валидиране ще е ОК, защото там, даже и да не доказваш пред шофьора, че си си платил, ти ще го правиш пред всички останали пътници, а те са достатъчно бдителни, за да те подсетят, ако забравиш, или да предупредят шофьора, ако решат, че пътуваш гратис. Но очевидно в нашата страна, в която Андрешко е положителен герой, подобна система, разчитаща главно на будната гражданска съвест, няма никакъв шанс за успех.
Така че при нашата система единствената полза от това валидиране остава в събирането на статистическа информация за това колко често се возят собствениците на електронни карти :-)
Някой явно доста се е нагушил с въвеждането на тоя вид таксуване в София.
Има ли пари, има и начин на кого да ги дадат...Законно...
Говорим за надземния транспорт, където никой не може да те спре да се качиш. Била съм в Германия доста време и никой не ме е подсещал за нищо, не разправяй вицове :) Откъде ще знаят дали не ми е картата в чантата, за да ме подсещат! :)))
А пък за събирането на статистическа информция -странно ми е, за чий хикс им е. Те и с наличното инфо не се справят, това пък за какво ли им е :)))
Иначе имаше и карнетки с по 10 билета с намаление и хората, които не пътуват чак толкова редовно основно тях ползваха.
В Лондонското и Хонконгското метро със сигурност билетът ти минава през машината (или ако си с безконтактните карти, за които ти споменах, се доближава само до четеца) и на влизане, и на излизане, иначе не можеш да излезеш. Логиката на последното е, че билетите имат различна стойност в зависимост от зоните, през които минаваш, и така системата проверява дали си слялъл в района, до който ти е валиден билета, респективно ако си с карта с кредити, ти отнема толкова, колкото трябва за съответното изминато разстояние.
А събирането на статистическа информация изобщо не го подценявай. Тя е много полезна, за да анализират натоварването на отделните линии в различните часови пояси, което пък е изключително важно за правилното планиране на броя и капацитета на превозните средства, които трябва да се пуснат по тези линии. Друг е въпросът дали някой я обработва и още по-друг - дали прави промени в организацията в зависимост от това, което му казва статистиката.
В Рим - само на влизане си таксуваш картата.
В Германия бях със "старомодна" хартиена карта, сега не знам как е.
В Прага пак с билетче бях.
Статистиката не я подценявам, изучавала съм я и изпит съм държала :) Въпросът е, че все пак трябва да има система, по която да се оцени и приложи тази информация в конкретния случай. Пък като им гледам скапаната организация, много се съмнявам, че за момента са дорасли до там. Както и в близките години.
Наистина има различни практики и което важи за Брауншвайг, който е сравнително малък град, не важи за Франкфурт или Берлин. Но там гратисчии моного няма, защото глобата е към 30 евро.
Контрольори с палки не съм виждала, но съм виждала онези с червените барети, които обикновено вървят по двойки и им виках "червените шапчици" и по принцип проверяваха S-bahn-ите, а не метрото.
Какво са искали да постигнат ли? - Подозирам и не само аз, също и коментар 10, че да напълнят нечии джобове и своите покрай тях :)
И извинявай, но на S-Bahn-а аз си му викам метро, защото поне във Франкфурт той си е почти изцяло подземен. А U-Bahn, който сигурно ти смяташ за истинското метро, прилича много повече на нашите трамваи, пък и също не се движи само под земята. Честно казано, на последното съм пътувал относително малко и не мога да се закълна дали и там съм виждал контрольори, но все пак ми се струва, че да - все пак за мен те не са първи приоритет, защото никога не се возя нащрек. :-)
S-bahn-а си е подземен само в същинската част на Франкфурт, понеже работех на летището мога да ти кажа, че по-нататък си е все надземен. Както и към сателитните градчета около Франкфурт.
Контрольори в U-bahn-a (което не само според мен, а и според немците си е тамошното метро) съм виждала само веднъж.
Понеже пътувах с карта за всичко що се движи и аз не съм пътувала нащрек, но ми направи впечетление :)
БГ - запазена марка!
Това явно няма да разберем, но добре са си напълнили джобовете някои.
Прави ми впечетление, че почти всички "нововъведения" у нас, са някакви недоносчета! Копират се най-неудачните...
А иначе за простотата на системата - имах предвид, че самата реализация би трябвало да е елементарна, не сегашното положение. Чисто технически не е възможно да има такива проблеми при положение, че хората са си свършили работата (което очевидно не е станало). Та в почти половината от случаите, в които съм виждал хора да си валидират картите, валидаторите са показвали съобщения за грешка! А в същия момент хората казват, че са си им валидни. Е как да разчиташ на такава система :)
Примерно трамвай 11 преди ходеше до Княжево, сега върти на Горнобански път. Ако си тръгнал за Витоша слизаш там и чакаш петицата. Ако се забави псуваш цялата Управа на Градски транспорт и Общината, заедно с най-близките им роднини! :)))
08.07.2009 10:06
\m/
//
08.07.2009 10:44
\m/
//
08.07.2009 11:15
Но това е само мнение на една " провианциалистка" . Какво разбираме ние от провинцията за проблемите на голяма София :)
За София май не е много приложима тази система, защото кондукторът не би могъл да издебне и таксува всички пътници в гъчканицата в пиковите часове. А ако трябва само отпред да се качват, за да бъдат таксувани, сигурно ще се стигне до революционна ситуация. :)
А как стои въпросът с картите за цялата градска мрежа? Това е основната тема на постинга.
08.07.2009 11:50
Аз съм много доволна откакто се въведе този начин на продажба на билети. Не кисна при шофьора за билет нито се страхувам, че ако не съм си купила билетче от автобуса ще ме свалят.
Скоро ми се наложи да ползвам градски транспорт в София, не успях да си купя билет от спирката , като се качих в атобуса се оказа че шофьора няма, а пък аз като съм чувала какви са гадни вашите контроли , слязох на следващата спирка да си купя, шофьора не ме изчака и си обърках плановете :)
По-скоро, пътниците имащи доброто намерение да са редовни :)
Ако искаш да кажеш, че е пълно с гратисчии, не е така. Зачестиха проверките и повечето пътници са редовни, понеже съм свидетел на доста проверки. Е хващат и по някой, колкото да има тръпка. :)
Примерно наскоро и в метрото имаше проверка, вече си минал една и после те проверяват лично. Никого не сгепсаха, народът си беше изряден отвсякъде. :))
Така че не е това причината за претъпкания транспорт.
Аз също съм за ДОБРЕ ФУНКЦИОНИРАЩА електронна система.
Иначе и стриктните немци, могат да спечелят търг, пък после да си хванат португалска фирма подизпълнител или нещо подобно. Навсякъде е така - докато има балъци, ще има и тарикати. Ама при нас всички за тарикати се пробват и после целокупно духаме таратора. :)
На бабата що ще й се налага да минава през половин автобус, като валидатора е до вратата?
Тук пак въпросът е същият - пенсионерите ползват месечни карти и защо е нужно всеки път да се валидират, както и в моя случай.
Ако системата е измислена както трябва и за тези с месечните карти проверката на контролата да показва, че са валидни и да не се налага всеки път валидиране, кактo и всичките им апарати да са изправни, нещата биха били нормални.
Основната ми идея не е да се премахне системата, а да се намери начин тя да е по-удобна за хората.
2. ИМПЕРИЯТА
3. КУСКО
4. МАЧУ ПИКЧУ
5. ТИТИКАКА
6. ЛА ПАС
7. ИГУАСУ
8. БУЕНОС АЙРЕС
9. РИО ДЕ ЖАНЕЙРО
10. И ПАК РИО
11. Пътеводител
12. Гласуването
13. Мания или "инвентаризация"
14. SUNCUS ETRUSCUS
15. ТОП 22
16. ПОРНО С ПАНДИ
17. Прекрасен творец
18. Приказка
19. Едни велики думи...
20. ВЕЧЕ СЪМ И ТУК
21. AKO VI ZALIPSVAM ... :)))