Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.02.2009 13:25 - Избрано от Ван Гог
Автор: tera Категория: Изкуство   
Прочетен: 12652 Коментари: 21 Гласове:
3

Последна промяна: 24.02.2009 14:41




 Това, което веднага се сещат хората като чуят за него е „Слънчогледи” и отрязаното му ухо. И определението – гениален луд. Но това не пречи да е смятан за един от най-великите художници в европейското изкуство и по специално в пост импресионизма. Лекувал се е в психиатрично заведение, получавал е пристъпи на епилепсия и си е „помагал” често с абсент. Абсентът или “зелената фея” (фр. la Fee Verte ) както е наричан иносказателно от френските артисти си е спечелил твърде противоречива слава. От една страна се смята, че е един от главните виновници за създадените под неговото въздействие шедьоври, а от друга че има и голям принос за преждевременната смърт на много известни художници и поети, които са се вдъхновявали с негова помощ. Впоследствие абсентът е бил забранен, защото се предполагало, че е докарал до „изперкване” много художници по онова време. Други известни любители на абсента са били Пикасо, Моне, Тулуз Лотрек, Дега. Сега като се поинтересувах се оказа, че чехите след нежната революция много успешно са възобновили производството на абсент.
Това отклонение за абсента го направих, защото често се споменава в биографиите на велики художници, пък сравнително малко хора знаят за какво става дума. Както и фактът, че приживе Ван Гог е продал една единствена картина и то за нищожна сума. Ако не беше меценатството на брат му Теодор, едва ли щеше да има средства за живот и сигурно шедьоврите му нямаше да видят бял свят. Писах го в някакъв коментар- талантът е често пъти раним, има нужда от грижи и внимание. Естествено, че има и творци, които чудесно са се справяли и с житейските въпроси – примерно Рубенс доста добре си е живял, което може да се види и в къщата-музей в Антверпен. Даже, ако използвам съвременните понятия – той е бил не само дипломат, но и чудесен мениджър. Но сред творците това е рядкост. Не само Ван Гог умира в нищета и мизерия, също Рембранд, да не говорим и за трагичната съдба на Модиляни. Но да се върна на Ван Гог – сега неговите картини се продават за милиони. До преди няколко години най-скъпата картина в света беше „Портретът на г-р Гаше”, продадена през 1990 за $ 82,5 милиона на японски колекционер. Сега други са „първенците” по високи цени, но произведенията на Ван Гог винаги са я челото на класациите. Като че ли при него е най-силен този контрапункт на изтерзан живот и грандиозен успех на изкуството му посмъртно. Може би и затова е толкова интересен за следващите поколения. А всъщност той не е искал и много от живота, изкуството му е било явно достатъчно. В едно писмо до младия художник и поет Емил Бернар пише: „...трябва да сте добре нахранен, да имате добър подслон, от време на време полово сношение, да си пушите лулата и да си пиете кафето на спокойствие“, кратко и ясно казано.

image


image


image


image


image


image


image


image

Прочутият портрет на д-р Гаше

image


image

Лично на мен този от автопортретите му най-много ми допада


Ето и линк за почитателите на художника:

http://www.vbox7.com/play:e8496335












Гласувай:
3



Следващ постинг
Предишен постинг

1. sofiya - Страхотен постинг!
23.02.2009 13:47
А Ван Гог е любимият ми художник, както, предполагам на много други хора. За съжаление истинското изкуство и вчера, и днес, и утре ще се оценява само от хора на духа. по тази причина нерядко истинските гении и таланти, които са новатори и носят свое уникално светоусещане, завършват в бедност и мизерия, непризнати от съвременниците си, огорчени и ограбени...но пък те си знаят приживе че са велики и това ги прави по своему щастливи...
Благодаря за Ван |Гог!
цитирай
2. tera - Благодаря! :)
23.02.2009 14:38
Причината да го напиша е една презентация, която ми пратиха по мейла. Там има още мнгого картини, щом ти е любим, прати ми съобщение с твоя мейл и ще ти я изпратя цялата, даже е озвучена.
Приятен ден! :)
цитирай
3. kuracpalac - Супер си !
23.02.2009 14:42
Хубава седмица *
цитирай
4. tera - Знам!
23.02.2009 14:51
И на теб *
цитирай
5. glarus - Много стойностен пост!
23.02.2009 15:55
Хубав слънчев следобед!
цитирай
6. tera - Картините са прекрасни :)
23.02.2009 15:59
Нарочно избрах не най-известните, някои даже ги видях за пръв път. Пък аз се интересувам от изобразително изкуство, а какво ли остава за другите, които не се интересуват. Ами не четат такива работи, ясно като бял ден :)))
цитирай
7. анонимен - Аз го харесвам много. Неговата ж...
23.02.2009 16:01
Аз го харесвам много.Неговата живопис ме е накарала да разбера що е изобразително изкуство.Всичко ,което си написала е вярно с няколко тиражирани сред широката публика не верни факта.Той никога не е бил луд.Само като почетеш писмата ще се убедиш сама.Не е продал само една картина .Даже тази белгийска художничка, която е купила "Червените лозя в Арл" е купила две картини от него наведнъж.
Но най учудващото за мен е факта ,че за да познаваме Ван Гог, най- голяма роля за популяризирането му е на неговата снаха .Жената на Тео ван Гог.Почти никой не я споменава , но ако не е била тя да запази картините му и след това да организира изложби, ние нямаше да знаем за великия холандски художник.
Ще ми е любопитно да видя презентацията.
цитирай
8. tera - Ех, gen,
23.02.2009 16:06
пак много ти се спори. Не е луд баш в оня смисъл, но си е бил налудничав, пък и абсенът му е "помагал" в това отношение. Не случайно писах за това.
Имам биографията му, май отдавна съм я чела, но пак ще я прегледам като толкова ти се спори.
Дай по-добре за картините да си говорим. Ти тези всичките беше ли ги виждал?
А за презентацията - прати ми мейл и ще ти я изпратя.
цитирай
9. анонимен - !
23.02.2009 16:16
Да всички съм ги виждал и още много, даже май всичките .Я да не се правя на отворко.Харесвам много и неговите рисунки.
Чякай да ти кажа една мисъл която измислих за себе си ,но се отнася и за Ван Гог."
"Аз съм толкова нормален ,че тази ми нормалност днес ме прави ненормален за околните."
Ако искаш може и да я използваш и като цитат някой път.Няма да искам авторски права.
kisiof@gmail.com
цитирай
10. tera - И даже онази с разцъфналото дърво?
23.02.2009 16:29
Пък аз я видях за пръв път. Май вярно се правиш на отворко :) Спокойно можех да кажа, че са ми познати всичките. Но идеята ми беше, че винаги можеш да преоткриеш неговото творчество. Има към 800-900 маслени платна и над 1000 рисунки. Чак пък всичките да ги знаеш... :) Айде по-скромно.
Сeга ще ти пратя презентацията, там има към петдесетина картини.
цитирай
11. анонимен - !
23.02.2009 16:36
Как да те убедя като имам една голяма ,ама много голяма монография за него.Но да си призная на едно място скоро стана въпрос за художника и аз една негова картина не я познах.А това е срам за мен .В същност знаеш ли защо Ван Гог е велик художник?
цитирай
12. tera - Я кажи да чуем :)
23.02.2009 16:43
Пратих ти презентацията, инджойвай се :))
цитирай
13. анонимен - !
23.02.2009 16:55
Получих я и я разгледах ,чудесна е!Там пишеше друго име , но и на него благодарих .Сега благодаря на Тера!Благодаря ти!
цитирай
14. анонимен - !
23.02.2009 17:03
Той е велик защото с непознати изразни средства до тогава и със стил, е показал това, което е искал да покаже на зрителя.Колко е лесно днес да си мислим ,че тази естетика ни е позната.А тя е създадена от него.Така е с великите Гоген ,Сезан,Пикасо .
Прави ми впечатление как някой още не разбират Пикасо,но след още 50 години няма никого да учудва това ,което е рисувал.Просто свикваме с новия начин на трактовка на сюжета и неговото поднасяне към нас.И е разбираемо стига да искаме да го разберем.Ама май само с теб се дзерим в картините.Ей ,Тера!
цитирай
15. tera - Според мен е велик,
23.02.2009 17:25
защото кара хората, гледащи картините му да се чувстват по специален начин. А пък аз не харесвам израза "разбирам от изкуство" или "разбирам от картини". Колко разбирам и аз е съвсем отделен въпрос. За мен е важно, че ми харесва да ходя на изложби и в галерии, да гледам картини и пластики. И да чета за художници също. Доставя ми удоволствие. Е т'ва е :)))
цитирай
16. анонимен - !
23.02.2009 18:57
Никой не е произнесъл израза "разбирам от изкуство " или "разбирам от картини"."Да разбера" и " разбирам" са две различни думи .Правиш ли разлика между тях.Аз правя има лек нюанс.Но пък човек, когато казва ,разбирам от картини,това е добре .Този се е отворил за съзерцание на четириъгълника.Не е отхвърлили това, което му е показано на стената или пък другаде.Аз мога да кажа ,че разбирам от картини и от скулптура ,но скромността не ми го позволява.
Но знаеш ли защо сега се чувстваш като гледаш неговите картини по специален начин ?Защото разбирачите от картини,галеристите са го наложили като естетика.И не са сгрешили , а хората са го приели.Това знаеш ли за колко години е станало ?Почти за половин век.А съвременниците не са го купували и ако не е бил брат му си е щял да загине или нещо друго да се случи, но не и това творчество, което ни е оставил само за 10 години рисуване.
цитирай
17. tera - Хмммм...
24.02.2009 09:59
Понеже се интересувам от изкуство (не казвам разбирам :), имам вече изработен вкус, така че не се влияя от наложени критерии. Просто "усещам" нещата по мой си начин.
Споменах ти, че разгледах Лувъра за 4 часа и видях всичко, което ме интересуваше. Номерът е, че гледах всичко, защото там слаби картини няма, но "виждах" и се заглеждах по нещата, които ме привличаха. Както се сещаш - това бяха шедьоврите. :)
цитирай
18. iliada - Хубав постинг!:)
24.02.2009 13:26
Поздравления!
цитирай
19. tera - Благодаря :)
24.02.2009 14:38
Добре, че има шепа хора тук, които се интересуват от такива неща. Поне да нямам чувството, че само си губя времето като ги пиша. :)
Тук е пълно с куриози - писах пост за една авторска салатка, защото стана много вкусна и го написах на майтап. Прочели са го към 750 души, все едно само за салати си мечтаят :))
А като става дума за картини - слаб интерес. Жалка работа, но това е положението.
Приятен ден! :)))
цитирай
20. анонимен - Така е. Хората не четат за картини. ...
25.02.2009 08:47
Така е.Хората не четат за картини.Виж един мой пост другаде колко коментара и прочета има.Всичко е относително. http://bglog.net/BGLog/26732
Ние обаче ще си ги гледаме и коментираме.Приятен ден.Днес почивам ,така че напиши пост и ще ти го коментирам няколко пъти.
цитирай
21. tera - Ами по-рано да беше казал :)
25.02.2009 09:40
Не знам дали имам снимки под ръка, не ми се пишат само дрънканици. Пък и работа имам, ако спретна нещо ще те уведомя своевременно :)))
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: tera
Категория: Други
Прочетен: 4648391
Постинги: 994
Коментари: 7469
Гласове: 18536
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031