Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.05.2012 23:24 - За възпитанието на бъдещите поколения
Автор: tera Категория: Други   
Прочетен: 5790 Коментари: 18 Гласове:
13


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Може и да звучи напудрено, но това си е смислен пост. Така че, моля хора, които влизат по блоговете само, за да се заяждат, просто да се разкарат оттук!

Става дума за следното - понеже тук неведнъж съм споделила, че съм фен на "Черешката на тортата" (споко, не ми плащат за това!), ще взема идеята от една реплика на Момчил Младенов - един изключителен балетист, когото гледах наскоро в "Шехеразада" и още две пиеси в Софийската опера. Той танцува в САЩ, идва от време на време за подобни представления. Беше тук миналата година, тогава не успях да го гледам, но тази година си наваксах.

Ако сте ме чели, споменавала съм многократно, че за мен балетът е най-любимото ми изкуство. Няма значение дали е модерен или класически балет - еднакво са ми любими. Също така ходя и с най-голямо удоволствие на всякакви танцови спектакли  - народни, етно- (дали има разлика и аз не знам...:), но всичко свързано с танца ми е на сърце.

Когато спомена Момчил за времето, когато са водили децата от училище на спектакли, за да им дадат поглед към една друга култура, ми прозвуча много близко. И нас така са ни водили. Помня го това време, както и помня, че  тогава нито операта, нито балетът са ми били любими!!!

Живеехме близо до Софийската опера ( там в асфалтирания й двор даже са научих да карам колело!, но това е друга тема). Майка ми понякога ме мъкнеше насила там, защото баща ми, като "нормален български мъж":), не беше фен на операта. Спомням си операта "Саламбо", защото едвам издържах първото действие и после постояно питах захласнатата ми майка "Кога ще си ходим? Кога ще си ходим??? ".

Така че, операта не ми е била на сърце от ранна детска възраст определено. Но хората се променят, интересите - също. Но децата трябва да имат "картинка" за тези неща!

Този твърде дълъг преамбюл е за следното: трябва на децата, когато са малки, но не чак толкова - към 10-12 годишни примерно да им се покаже цялото богатство на изкуството, за да могат те да имат представа за какво става дума. Може и да не им хареса веднага, всичко е въпрос на време. Този експеримент го направихме, по моя идея,  с нашите деца с една моя приятелка. Синът ми беше тогава на 10 години, колкото малкият й син, а големият й син беше на 12 години.

Ние двете тогава с тези тримата луди "младежи" имахме един много силнен концертен, оперен, оперетен, даже и балетен май сезон. Понеже й казах: "Тези момчета ще ходят с нас още година-две, после никъде вече не можем да ги заведем "насила". Дай поне да им покажем за какво става дума!"

Показахме им! И смятам, че това е едно от най-добрите неща, които сме направили за тях, освен че сме ги родили и отгледали. Дали сме им поглед към другите неща в живота - а не да се чувстват като "телета в железница", като станат по на 20 години и някоя мацка примерно каже думата "опера".
Пък и тук определено не става дума за мацките. :) Според мен човек трябва да има широка обща култура, за да има избор! на интереси, на занимания, на каквото щете...

Айде сега да завърша с една днешна новина:

Новият офис на Технополис в Хасково е открит с концерт на фолк-дивата Преслава!

Ами с кой друг?! :)

Нищо против Преслава нямам, не я слушам, мяркам я от време на време по телевизорО, не ме дразни като някои нейни "посестрими".

Всичко това дотук го изписах, ако случайно ме четат хора с малки деца, да вземат някакви мерки да им обогатят общата кулура, докато не е станало твърде късно.

Всъщност, може пък и  за родителите да е станало твърде късно, не знам ... :)))


Лека нощ! :)








Гласувай:
15



1. ka4ak - Навсякъде има хубави неща и показването с обяснение на родителя е важно!!!
11.05.2012 23:50
Сега може да обясниш,защо тази година 2 юни,пак ни показва нещо,за родители!:)))
цитирай
2. tera - ка4ак,
12.05.2012 00:17
моля, бъди по-ясен, какво ще става на 2 юни, май съм го пропуснала?
цитирай
3. ka4ak - Аз съм си ясен!!!
12.05.2012 00:59
Ден на Христо Ботев и на Загиналите за Свободата и Независимостта на България,а и Вселенска Задушница,ама ние като "еретиците"на Европа,пак сме я прекръстили на Черешова!!!:)))
цитирай
4. tsanynka - СЪГЛАСНА СЪМ С ТЕБЕ!
12.05.2012 01:11
Детските души са като гъба-попиват всичко...Затова трябва да им "се покаже цялото богатство на изкуството, за да могат те да имат представа за какво става дума. Може и да не им хареса веднага, всичко е въпрос на време. " След години част от всяко едно попито знание се утаява и остава завинаги в съзнанието...В каква посока ще се формират предпочитанията,вече е въпрос на съвкупност от много фактори...Но ние,родителите,сме длъжни да "посеем"семента на една широка обща култура у децата си...
Поздрави:)
цитирай
5. diso - И дървото се оформя, докато е младо
12.05.2012 20:26
После пак може, но е мно-о-ого по-трудно.
цитирай
6. tit - Добър вчер!
12.05.2012 20:48
Късно е!
Нямам нерви да обяснявам защо, но онези, със сърца за Чайковски, са безвъзвратно обречени на самота и социална изолация...казвам го с мъка, не ми се спори.:)
Спокойна нощ!
цитирай
7. tera - ka4ak,
12.05.2012 21:51
имаш интересен начин на мислене :)
Не знам по какви асоциации успя да свържеш темите, но може и така да се погледне в широк философски план :)
цитирай
8. tera - tsanynka,
12.05.2012 21:52
това беше идеята на поста, мерси за разбирането. :)
цитирай
9. tera - diso,
12.05.2012 21:54
но все пак на "дървото" трябва да му се даде възможност да избира, накъде да се развива...
цитирай
10. tera - tit,
12.05.2012 22:04
сигурно имаш основания за подобно мнение.
Но не мисля, че по-широките интереси към изкуство или музика, немимуемо ще направят човека социален аутсайдер.
Написах тук един пост за оперите по Европа - прочели са го по-малко от 100 човека, разбираемо е. Ето го:

http://tera.blog.bg/izkustvo/2012/01/05/operite-po-evropa.877683

Но слава богу оперите по Европа са пълни с хора от всякакви възрасти. Бях преди седмица-две на концерт на Пласидо Доминго във Валенсия в една прекрасна ултрамодерна сграда в Града на изкуствата и науката. Там залата също беше пълна с хора, млади и не толкова млади. :) Не ми приличаха на " безвъзвратно обречени на самота и социална изолация"...
Нито пък смятам, че интересите ми да ходя по опери и балети по световноизвестни сцени, ме обричат на подобно нещо.
Имам интелигентни приятели, които ми споделят интересите поне в известна степен, както познавам дори и по-запалени от мен по симфонични концерти, които признавам не са най-голямата ми слабост, но съм била на наистина прекрасни концерти. За някои от тях съм писала тук.

А мисля, че този пост би оборил донякъде твърдението ти:

http://tera.blog.bg/izkustvo/2007/07/16/sorry-i-m-late.91027

Ако те интересува, мога да ти дам и линкове към други постове - сиурно поне четвърт от постовете ми са именно за изложби, концерти, балети, постановки и т.н., за да видиш, че онези със сърцата за музика , слава богу са си ОК. Ходят на концерти и представления и сигурно не се замислят толкова черногледо по тази тематика.
Спокойна вечер и на теб! :)
цитирай
11. tota - Всяко нещо се възпитава...но да е навреме...
12.05.2012 22:25
Примерът и препоръката Ви са добър подход за формирането на естетически вкус към изкуствата.

цитирай
12. tera - Ако е навреме е по-добре
12.05.2012 22:29
Но мисля, че никога не е късно. :) Познавам един човек, който се беше запалил по опера доста "късно", някъде към 35 годишен. Родом е малък град, където няма опера и впоследствие, живеейки в София, установил че това му харесва и ходеше с удоволствие. Жалко, че мъжете- любители на опера не са предобладаващата част от съсловието:)
цитирай
13. ka4ak - Аз си те обичам,но не се прави на разсеяна,моля!!!
12.05.2012 22:39
Поставих ти бойна задача,да светнеш,родителите,даже ти подсказах,като бойно приятелче!!!:)))
Та философска или не,на дневен ред е!!!
А,неудобни теми НЯМА!!!:)
А,иначе си чакам,с фотоси,да покажеш,къде сме ходили,по разлчно време!!!:)))
цитирай
14. tera - Не разбрах, че задача си ми поставил :)
12.05.2012 23:00
Ама откъде-накъде ще ми "поставяш задачи"?!?
Вземи ти ги светни за 2 юни, като ти е толкова зор.
За снимките - има двайсетина под ръка, може да ги пусна. Останалите към 1000!!!! :))) още не съм ги и разгледала като хората. Освен това аз снимам всичко наред, направо с фотоапарат съм като луд с картечница! :))) Даже след това се чудя защо толкова много съм ги нащракала, ама явно и това ми е тръпка, наред с балета.

Снимките ги пускам след малко, щото ако отложа - после пак ще замина нанякъде и ... :)

цитирай
15. ketcakuatl - КОЙ ПИТЕКАНТРОП
12.05.2012 23:47
Пък ти е сложил минус. Познавам една 'северна звезда' - лудата лидис. Бих се обзаложил че е тя.
цитирай
16. tera - Лидис не ми идва официално на гости, друг ник е
12.05.2012 23:50
Между другото горе-долу на всеки пост ще се намери кой да ти сложи минус :) Живи и здрави, да им имам забавленията! :)

Сега правя един пост за Валенсия, там сигур ще има повече минуси по разбираеми причини. :)))

цитирай
17. ketcakuatl - СИГУРНА ЛИ СИ?
13.05.2012 00:24
Мен ме мразят в червата поне две дузини хора (анонимните не броя) и ела да видиш как почти нямам минуси, освен за някои много спорни въпроси като религията да речем. Това е почерк на определени хора.
цитирай
18. tera - Все ми е тая да ти кажа :)
13.05.2012 00:38
След малко качвам Валенсията, мини да поразгледаш.
цитирай
19. ketcakuatl - Цъ..
13.05.2012 00:55
Утре. Все пак трябва и да се спи. Лека.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: tera
Категория: Други
Прочетен: 4651997
Постинги: 994
Коментари: 7469
Гласове: 18536
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930